Skip to main content

Erasmusplus project ‘Toekomstbewustzijn voor de tweede levenshelft’

Samenwerking met:

Monica Veeger, Fontys Hogeschool | Fontys academy for creative economy, Maya van leemput, Erasmushogeschool Brussel | Kenniscentrum Open Time – Applied Futures Research, Steven D’Haens en Karin Verhaest, Stichting Symbiosis (Belgie), Bert van den Wijdeven van WijdevenAdvies/ jongeouderen.nl, Noa Pallada, student Fontys Hogeschool.

Gefinancierd door de Europese Unie (verplicht)

Erasmusplus project ‘Toekomstbewustzijn voor de tweede levenshelft’

Probleemstelling/Inleidend:

Jarenlang heb ik met Zinnovia geprobeerd ouderen te stimuleren om bewust na te denken over hun toekomst en zich daarop voor te bereiden. Dit deed ik vanuit de overtuiging dat er in onze samenleving geen cultuur van bewust ouder worden is en dat een gebrek aan voorbereiding kan leiden tot het verlies van verbinding met de samenleving of regie over het eigen leven.

Hoewel mensen het nuttig vond wat ik deed, identificeerden de meesten zichzelf niet als de beoogde doelgroep. Ik ontdekte dat de methoden die we gebruikten om mensen aan te moedigen zich op hun toekomst voor te bereiden, vaak gebaseerd waren op angst en betutteling, door te wijzen op mogelijke tekorten en problemen.

Dit nieuwe project richt zich op toekomstdenken, een benadering die niet specifiek in het hokje “voor ouderen” thuishoort. In plaats van te focussen op de negatieve aspecten van ouder worden, gaat het om het versterken van het vermogen om actief en positief na te denken over de toekomst, ongeacht leeftijd.

Onze ambitie is: mensen in de derde levensfase ondersteunen in de ontwikkeling van hun toekomstbewustzijn en toekomstdenken.

Concrete doelen van het project:

1) Kwaliteitsvolle, originele en motiverende volwasseneneducatie activiteiten uitvoeren met mensen in de derde levensfase om hun toekomstbewustzijn en -denken te versterken;
2) Voor professionals die ouderen begeleiden of volwasseneneducatie aanbieden een generische design-tool maken voor het samenstellen van dergelijke activiteiten;
3) Aan de hand van de activiteiten en ervaringen in dit project, communicatie voeren om toekomstbewustzijn voor de derde levensfase te populariseren (ook bij professionals), om uiteindelijk een groter aandeel ouderen te kunnen bereiken.

Rol:

Als praktijkpartner zal ik de kennispartners en studenten voeden en begeleiden met mijn ervaringen met de doelgroep, zodat we gezamenlijk de best mogelijke resultaten bereiken in beide deeltrajecten (het ontwikkelen van de tool en de communicatie). Daarnaast zal ik mijn netwerk inzetten voor het werven van deelnemers en het verspreiden van de resultaten. Samen met de andere praktijkpartners ben ik verantwoordelijk voor het organiseren en faciliteren van de sessies met de doelgroep.